3-7 éveseknek Little Kitten by Louise Martin; Illustrated by Susie Shakir 2009. Parragon

Published on október 4th, 2013 | by Fórikáné Csáki Orsolya

2

Kedvenceink, az interaktív gyerekkönyvek

 Történet és játék… Igen. Ez a két dolog együtt van jelen az interaktív gyerekkönyvekben. Mint a képen levő Little Kitten meséskönyvben.

Ezek a könyvek joggal népszerűek. A gyerekek nem véletlenül rajonganak értük, hiszen nagyon szeretik, ha a könnyen követhető történetekben megbújik a tevékenység lehetősége is.

Mert akár már önmagában is érdekes, hogy egy kiscica elvesztette a játékegerét és mindenképpen szeretné megtalálni azt.

De mennyivel érdekesebb lehet, hogy ebben a keresésben-kutatásban a gyerek aktívan részt vehet, segíthet a cicusnak. Miközben a könyv tevékenységre inspirál, a gyerek a történet aktív részesévé válik.
A könyvkészítéshez és a gyermeki lélekhez egyaránt jelesül értő szakemberek egyik ragyogó ötlete jóvoltából ebben a könyvben például minden oldalon van egy könnyen elfordítható karton rész. És hopp! Ahogy a kartonkorongot könnyű szerrel elfordítja a gyerek, megtudhatjuk, hogy a játék egérke bizony nincs sem a virágcserépben, sem a zöld felmosó vödörben. Olyan szórakoztató, hogy a gyerekek – érthető módon – nem érik be egyetlen felolvasással. Eközben – köszönhetően L. Martin ötletének – a verses történet minden oldalon hozzájut a versszakot lezáró utolsó szóhoz és a hozzátartozó szóvégi rímeihez.

Hello there, Little Kitten.
Where is your toy mouse?
Did you leave her in the garden?
She’s not outside the…
house!

De jó móka …és mennyi pedagógiai érték!
A kiscica játékegér keresésének igényesen illusztrált történetén keresztül a gyerek egy kertes ház bizonyos külső és belső tereivel ismerkedhet. Csupa-csupa ismerős, egyszerű helyszín, tárgy és élőlény. Az elfordíthatóan mozduló kartonkorongon ott a megoldás és kicsiben az a rajz, ami a könyv adott oldalán is megfigyelhető nagyban. Szókincsgyarapításhoz, majd a későbbi szóképfelismeréshez is kitűnő alkalom. E mozgatható kis képek segítségével apró ujjakat ügyesítünk, kéztőcsontokat fejlesztünk, segítjük a látás és a kézmozdulatok összehangolását. Tehát a verbalitás mellett fejlesztjük a finom-motorikát és a szem-kéz koordinációt is. Természetesen önfegyelemre is nevelünk, hiszen úgy jönnek össze a rímpárok, ha a gyerek megvárja a versszak végigmondását és akkor mondja az odaillő választ.
A történeten keresztül a gyerek az irányok és viszonyok témakörével is gazdagodik.
Az élmény is olyan ismerős: egy elveszett játék megkeresésének az izgalma, a rátalálás öröme; és milyen jó, ha valaki segít… Ezzel empátiát és problémamegoldást is fejleszthetünk.
Természetesen több más mindent is fejlesztünk. Szín és formaészlelést, esztétikai érzéket és miközben megtanuljuk szépen, finoman fordítani a könyv képkorongjait, egyre pontosodó és finomodó mozdulatokkal a könyv megbecsülésére is nevelünk.

Persze, erről a gyerek nem tud. Ő csak segíti a kiscicát. Mesét hallgat és örül.

Sok érv van az interaktív gyermekkönyvek mellett, de az a legfontosabb, hogy tartósan képesek lekötni és aktivizálni a gyerekek figyelmét.

Ha van nektek is kedvenc interaktív meséskönyvetek, kérjük oszd meg velünk.

Tags: , , , , ,


About the Author

Óvodapedagógus vagyok, Budapesten élek. Amikor azt a szót ízlelgetem, hogy „tapasztalat”, egy ház jut eszembe és a gondolataimban ez a ház most én vagyok. A házam alapja, hogy anya lettem; a téglák ebben a házban, a mindennapi munkám az óvodában; a belső terek közötti ajtók a nevelés komplexitásának és a nevelési területek kapcsolódási pontjainak lehetőségei. Az ablakaim a mérhetetlen kíváncsiságom, a repedéseim a munkámból, vagy éppen a személyiségemből adódó nehézségek. A cserepes virágok a házam ablakain a sikerélmény; a büszkeség, hogy valamire megoldást találtam, vagy az a kincstaláláshoz hasonlatos élmény, amikor az ember felismeri a tehetség csíráját egy kisgyerekben. A kéményem a szorongás és a harag szelepe. A bejárati ajtóm - ami az egyik kedvencem - alapvetően mindig nyitva áll, de az évek megtanítottak, hogy ez az ajtó nyitható, csukható, zárható. Szerintem mindenki egy teljes élet alatt épít-szépít házat. Abban hiszek, hogy az angol nyelv átadása az óvodás korban akkor hatékony, ha azt az óvodás gyerek sok játékkal, mozgással, színes élményekkel összekötve kapja.



2 Responses to Kedvenceink, az interaktív gyerekkönyvek

  1. De jó, hogy eszembe juttattad, Orsi. Nekem/nekünk sok ilyen kedvencünk van. Az egyik nagy kedvencünk a Rod Campbell: Dear Zoo, A Lift-the-Flap Book – című könyve. Mint sok már kedvencünket, ezt is a bookdepository-tól rendeltem meg (http://www.bookdepository.co.uk/Dear-Zoo-Rod-Campbell/9780230771468) , egészen elfogadható áron keménykötésben. Nagy előnye, hogy nem lehet agyonlapozni. Így míg eddig én olvastam a gyermekeknek és ők lapozták, most már a kisebbik 8 éves Kamilla lányom is hangosan felolvassa: “Anya figyelj, most olvasok neked egy angol mesét” :-)

  2. Annamari says:

    Nekem még mindig ez a kedvencem (Press Here): http://www.ketnyelvugyerek.hu/blog/2013/04/angol-gyerekkonyvek-melyek-tobb-mint-konyvek/. Mi is szeretjük a Dear Zoo-t, a Spot könyvek is hasonlóak (lift-the-flap), kicsikkel kiválóan alkalmazhatók. Nick Sharatt könyvei is zseniálisak (Ketchup on Your Cornflakes például, vagy What’s in the Witch’s Kitchen? – ez utóbbi: http://www.ketnyelvugyerek.hu/blog/2011/10/boszorkanyos-halloween/).

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to Top ↑