Hírek Ebben a közegben született a Nyelvpalánta

Published on június 14th, 2013 | by Osváth Erika

0

Kibújt a Nyelvpalánta…

(Képzés és önképzés a kisgyermekkori angol nyelvi nevelésben)
…mert elvetettük a magokat és gondosan öntözzük. Igaz, még csak egy icike-picike zöld levelecske látszik a föld felszínén, de nagyon fényesen zöld. Természetesen, mindehhez termékeny földet is kellett találnunk. Ők azok:

Ebben a közegben született a Nyelvpalánta

…és még sokan mások, akik nincsenek ezen a képen, de lélekben és tettekben igen.

Mindannyian más-más területről, tudással, tapasztalatokkal érkeztünk, és egy volt bennünk a közös: a tenni akarás azért, hogy jobban rálássunk a mindennapi nyelvi nevelési munkánkra és megfelelő szakmai tudással végezzük ezt.

Még mindig óriási hiányérzettel és bizonytalansággal van tele nagyon sok óvoda és általános-iskolai nyelvpedagógus. Egyre több elvárás születik intézményesített kereteken belül és/vagy a szülők részéről, emellett pedig a pedagógusoknak szánt szakmai segítség oly csekély. Ha létezik is, többnyire elméleti szinten történik a tudásátadás, megtapasztalások nélkül. A szülők elvárásai vagy tájékozottság hiányában hangoztatott idegen nyelvi nevelés ellen szóló érveik sokszor megingatják a korai idegennyelvi pedagógusokat és szülőtársaikat.

Ez indított el azon az úton, hogy tanárképző tanárként és kisgyerekkori nyelvi neveléssel immár 20 éve foglalkozóként elkezdjek kidolgozni egy pedagógus továbbképző programot, ami egy 30-órás akkreditált képzésben teljesedett ki a Tempus Közalapítvány keretein belül Kisgyermekkori Angol Nyelvi Nevelés címmel. A képzés célja, hogy pedagógia és módszertani útmutatóul szolgáljon azok számára, akik a korai nyelvi nevelésben tudatosabban és kellő eszközökkel felvértezve szeretnének tevékenykedni, legyen az óvodapedagógus vagy alsó tagozatos (nyelv)pedagógus vagy éppen édesanya, aki idegen nyelven is szeretné nevelni gyermekét.
Nem titkolom, hogy személyes célom is volt e képzés létrehozásakor. Az, hogy újra megtanuljuk saját magunktól és egymástól tanulni megfigyelésen, elemzésen, kételkedésen, megértésen, keresztül. – Azért ‘újra’, mert szerintem ezt valamikor tudtuk, csak valahogy hagytuk, hogy a rendszer átgyúrjon minket a hosszú évek során. Annyira belénk ivódott, hogy már észre sem vesszük és mi is így neveljük fel gyerekeinket. – Célom, hogy újra megtanuljunk bátornak lenni, megnyíljunk elsősorban önmagunk fele, elfogadjunk, nyitottak legyünk, merjünk megtapasztalni, sebezhetőnek lenni, megkérdőjelezni és mindezekből tanulni. Ezt egymás előtt is felvállalni. Aztán továbbadni mindazt a tudást, amit ezáltal megszereztünk.

Az első ilyen képzés 2012 őszén indult, és már akkor is megmutatkozott az igény a folytatásra és a további együttműködésre, hogy együtt fejlődhessünk annak ellenére, hogy többen közülünk már sok éves tapasztalattal rendelkeztek a kisgyerekkori nyelvi nevelés terén, így voltak köztük idegennyelvi munkaközösség vezetők is. Facebook csoportot hoztunk létre, ahol szakmai eszmecsere, segítségkérés és -nyújtás, napi sikerek megosztása, egymás lelkesítése, tudósítások szakmai oldalakról/előadásokról/konferenciákról, tananyagok megosztása és még sok-sok hasznos, nagy űrt kitöltő és lélekemelő dolgok történnek. Mind a mai napig, és ez nekünk nagyon de nagyon jó és kell.

A második képzés 2013 tavaszán volt, amikor már az első órától kezdve szárnyalt mind a 17 résztvevő. A csoport tagjai közt voltak óvodapedagógusok, alsó-, felső tagozatos  és gimnáziumi nyelvtanárok, gyermeküket angol nyelven is nevelő édesanyák, óvodavezetők, de olyanok is akik ismert szakemberei ennek a területnek az ország minden részéről. Az 5 napos intenzív együtt-gondolkodás és -dolgozás elején már kipattant a vágy, hogy ezt a hozzáállást, tudást és lelkesedést mással is megoszthassuk, közösen gyarapíthassuk, hiszen biztos sokan szomjúhozzák még, ugyanúgy, mint mi. A vágy aziránt, hogy olyan közeget teremtsünk, ahol a tapasztalatcsere, tudakozódás, inspiráció, segítségkérés- és nyújtás, kételyek felvetésének és megválaszolásának helye legyen, ahol a pedagógusok és szülők is válaszokat kaphatnak általános és gyakorlati kérdésekre is. Egy olyan hely, ami segítségül szolgál az idegennyelvi magok elvetésében, szerető gondozásában és a kibújt nyelvpalánta odaadó nevelésében. Ezeket ültethetjük el a gyerekeinkben a korai években – legyen az születéstől vagy óvodáskortól kezdve – majd vigyázhatjuk a kisiskolai évek alatt.

A tavaszi képzés végére konkrét ötlet is született arra, hogy célunk milyen formában valósuljon meg első lépésben. Magyar nyelvű honlapot hozunk létre, aminek a fő szerkezeti elemeit, tartalmát, minőségbiztosítását és menedzsmentjét is egyeztettük és a tárhelyre szükséges pénzt helyben összeadtuk. Ez év június 8.-án egy részletesebb egyeztetésre is sor került, amit élőben közvetítettünk azon pedagógustársaink részére, akik személyesen nem tudtak jelen lenni. Amint a honlap feltelik kezdeti tartalommal, a megfelelő fórumokon közzé tesszük majd.

Természetesen sokat kell tennünk ahhoz, hogy a palánta tovább növekedhessen. Elsősorban, mi, az alapítók kell időt és energiát nem sajnálva beletennünk tapasztalatunkat és tudásunkat a Nyelvpalántánkba. Abba a Nyelvpalántába, ami igazából közös és mindazoké, akik merítenek belőle és táplálják. Nemsokára hírt adunk magunkról, de inkább abban bízom, hogy mire ezt az írást  olvassátok, már hallottatok rólunk. Gyertek és csatlakozzatok, hogy együtt nőhessünk!

Várjuk a ti gondolataitokat és írásaitokat szeretettel.

Tags: , ,


About the Author

Angol tanár és tanárképző tanár vagyok. Ezen belül útkereső immár 20 éve, 1993 óta, és sok-sok kincset találtam minden korosztály tanítása során, beleértve a tanárképző tanfolyamokat is. Célom, hogy mindezeket továbbadjam annak, aki elfogadja. Hiszek a tapasztalaton keresztül szerzett tudásban, a saját felismeréseink erejében, a kételkedés, a nyitottság, az értés és megértés fontosságában. Hiszem, hogy megszámlálhatatlan csoda van mindannyiunkban. Benned is, kedves olvasó. Hogy hol jártam eddig az utamat? Az International House Nyelviskolában Magyarországon és más országokban tanárként, gyermekszekció-vezetőként, tanárképző tanárként CELTA, YL, VYL, 1-1 és sok más képzésen, majd tanulmányi igazgatóként 2010-ig. Közben tananyagokat is fejlesztettem, tanárképző programokat írtam, online angol nyelvi képzés írásában is részt vettem, és kívülről is megfigyelhettem ezeket a folyamatokat. Társszerzője vagyok a "Mixed-ability Teaching" (OUP) módszertani szakkönyvnek. Ha ennél többet szeretnél tudni, látogasd meg útkeresésem egyik állomásaként létrejött blogomat: www.erikaosvath.com



Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to Top ↑