Published on december 5th, 2013 | by Varga Balázsné Detti
1Fantasztikus lehetőség az önképzésre
Reflektálás a “Getting kindergarten students to speak English” című webináriumra
Osváth Erika “Továbbképzés pizsamában” című cikke nagyon felkeltette az érdeklődésemet. A webinárium szó ismerősen csengett, így elhatároztam, nem engedem meg magamnak azt a luxust, hogy most is elmulasszam a lehetőséget. Így aztán november 28-ára beregisztráltam magam és nagy várakozással ültem a gép elé. Nagyon fáradt voltam, de legalább a gyerekek zsivaja nem zavart. Örültem, hogy nem kell elmenni itthonról, mégis részt vehetek egy képzésen. Ráadásul egy olyan képzésen, ami rövid, tömör, azonnal alkalmazható és alátámasztja az eddigi tapasztalataimat. És igen, igazam volt. Sőt a várakozásaimat felül is múlta az esti előadás. El is határoztam, hogy minden adandó alkalommal megpróbálok majd részt venni.
Nagyon tetszett, hogy az előadás elején kaptam egy olyan technikai útbaigazítást, ami jól követhető és teljesen egyértelmű volt. Ezt követően Sandie – a Portugáliában ovisoknak angolt tanító előadó – interaktív előadása következett. Először bemutatta “Dog”-ot, azt a bábot, aki nagy segítségére van a tanításban. Az előadás során többször is előkerült Dog, mert Sandie demonstrálni akarta a báb – mint játékos tanítási eszköz – effektív használatát.
Az előadás 5 fő részből állt. Volt szó az öt nyelvi készségről, (beszéd, hallásutáni értés, írás, olvasás, és gondolkodás) az interakcióról, a különböző rutin-gyakorlatokról, a kommunikációhoz szükséges dolgokról, és végül olyan tevékenységekről, amivel elő tudjuk segíteni a gyerekek idegennyelvi kommunikációját. Különösen tetszett, hogy az előadó gyakorlati tanáccsal látta el a hallgatókat. Sőt mi több, személyesen is kérdezhettem tőle az előadás alatt a chat ablakon keresztül.
Nagyon jó az is, hogy az előadást követő napon megkaptam azt a linket, ahonnan 6 hónapig letölthetem az előadás felvételét, valamint kézhez kaptam az előadás “handout”-ját is, és egy – az Oxford University Press által kiállított – bizonyítványt a részvételről. Ez később is jól jöhet, amikor kérdezi valaki, hogy hogyan képzem magam.
A webinárium megerősített abban, hogy “jó, ahogy eddig gondolkodtam”. Érdemes egészen pici korban elkezdeni a nyelvvel való játékos foglalkozást, hogy az majd idővel kommunikációvá nője ki magát. Fontosnak tartom megemlíteni azt is, hogy ne úgy közelítsük meg a nyelvelsajátítást, mint egy “tantárgyat”, hanem úgy, mint egy eszközt a világ elérésére. Ha időben átadjuk ezt az eszközt a gyerekeknek, akkor a saját kreatív gondolkodásukkal továbbfejlesztik majd ezt magukban olvasással, kapcsolatok kialakításával, mert nem lesz bennük szorongás, amikor használniuk kell azt.
Ha valakinek van Oxford Teacher’s Club tagsága (ingyenes), akkor utólag is hozzáférhet az ilyen webináriumok felvételéhez. Itt lehet regisztrálni: https://elt.oup.com/teachersclub/?cc=hu&selLanguage=hu